Veelgestelde vragen na datalek van persoonsgegevens

Ik heb te horen gekregen dat mijn persoonsgegevens gelekt zijn. Wat houdt dat precies in?

Uw persoonsgegevens zijn (deels) ingezien, opgeslagen of verspreid door de daders van de digitale aanval waar Zayaz sinds eind maart mee te maken heeft. Zij hebben hier niet het recht toe. Dat betekent dat uw gegevens gelekt zijn.

Wat wordt bedoeld met persoonsgegevens?

Volgens de wet is een persoonsgegeven alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Kortom: informatie die of direct over een persoon gaat, of informatie die naar een persoon te herleiden is. Denk hierbij aan de volgende gegevens:

  • Naam
  • Adresgegevens
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • BSN-nummer
  • Identiteitsbewijs (of het nummer ervan)
  • Brieven met persoonlijke inhoud
  • Financiële gegevens

Wat moet ik doen, nu ik weet dat er persoonsgegevens van mij gelekt zijn?

Het is belangrijk dat u alert bent! We weten dat de gestolen persoonsgegevens zijn aangeboden via een speciale website. Maar we weten niet of er ook echt gebruik van wordt gemaakt. Daarom vragen we u om de komende tijd extra goed op te letten voor brieven met oplichtingstrucs, ongewone e-mailberichten of telefoontjes en valse sms'jes/ WhatsApp-berichten.

Waar moet ik dan precies op letten?

Let op voor nepberichten (phishing):

  • Trap er niet in als u wordt gebeld door een voor u onbekend nummer en de beller vraagt om persoonsgegevens. Of als de beller aanbiedt u te helpen door op afstand via uw computer mee te kijken. Stel vragen, wees kritisch en hang direct op als u het niet vertrouwt. Bel eventueel terug naar een algemeen telefoonnummer van de organisatie en controleer of zij u belden.
  • Klik niet zomaar op links in mails of sms/WhatsApp berichten. Lees wat er staat en controleer de website op internet.
  • Vaak wordt u onder druk gezet. In het bericht wordt aangegeven dat als u niet snel reageert, bijvoorbeeld uw bankrekening zal worden geblokkeerd. Dit is een teken dat er iets niet klopt.
  • Vraagt een familielid of vriend u via WhatsApp om (afwijkende) hulp? Bijvoorbeeld om het overmaken van een geldbedrag? Zorg dan dat u altijd met deze persoon in contact bent. En stel vragen die alleen deze persoon kan beantwoorden. Er wordt vaak iets ongebruikelijks gevraagd, zoals inloggegevens, een betaling enzovoort. Geef nooit zomaar gegevens.

Moet ik een nieuw Burgerservicenummer (BSN) aanvragen?

Nee, u hoeft uw BSN niet te veranderen. Dit is een ‘informatieloos’ nummer en wordt alleen door de overheid gebruikt bij het verwerken van persoonsgegevens. En altijd in contact met de burger, u dus. Een datalek is geen aanleiding om een nieuw BSN aan te vragen.

Mijn rekeningnummer is gelekt. Wat moet ik doen?

Laat uw bank weten dat uw rekeningnummer mogelijk in handen is van criminelen. Zorg dat u zelf goed overzicht houdt op uw rekeningafschriften. Ziet u iets vreemds op uw afschrift? Neem dan contact op met uw bank. Dan kan dit komen door fraude.

Mijn identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) is gekopieerd. Wat moet ik doen?

We adviseren u om een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen. Dat verkleint de kans dat de daders fraude kunnen plegen met uw identiteit. Zo werkt het aanvragen van een nieuw identiteitsbewijs:

1. Maak melding van mogelijk misbruik van een kopie van uw identiteitsbewijs bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude. U kunt dit doen via de website Centraal Meldpunt Identiteitsfraude | Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (rvig.nl) Gebruik hiervoor ‘Meldingsformulier 1: Kopie ID afgegeven’. Vul het formulier zo compleet mogelijk in.

2. Vraag bij de gemeente een nieuw identiteitsbewijs aan via een spoedprocedure. In veel gevallen kunt u het nieuwe bewijs dan al binnen 2 werkdagen ophalen. Bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch kunt u bellen om een afspraak te maken voor een spoedprocedure: (073) 615 51 55. Neem uw huidige ID-bewijs mee naar de afspraak, en ook een print van uw melding bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).

De kosten voor het aanvragen van uw nieuwe identiteitsbewijs kunt u bij ons terugvragen.

Het nummer van identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) is gelekt. Wat moet ik doen?

Het aanvragen van een nieuw identiteitsbewijs is in dit geval niet nodig. Criminelen kunnen namelijk niet veel met het (document)nummer van een identiteitsbewijs. Alleen in combinatie met andere gekoppelde gegevens is er een verhoogd risico op identiteitsfraude. We raden u dus wel aan om extra alert te zijn!

Mijn NAW-gegevens, telefoonnummer en/of e-mailadres zijn gelekt. Wat moet ik doen?

Het lekken van dit soort gegevens brengt met name risico’s met zich mee als ze met elkaar worden gecombineerd. Criminelen kunnen hiermee nepberichten gerichter en persoonlijker maken. Wees extra alert op brieven met oplichtingstrucs, ongewone e-mailberichten of telefoontjes en valse sms'jes/ WhatsApp-berichten.

Ik vermoed dat er is gefraudeerd met mijn identiteit. Wat moet ik doen?

Als er misbruik wordt gemaakt van uw persoonsgegevens, is dat identiteitsfraude. Dit is strafbaar. Het is daarom belangrijk dat u hiervan aangifte doet bij de politie en bewijsstukken meeneemt. Wanneer u slachtoffer bent van identiteitsfraude, kunt u hiervan melding maken bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) via www.rvig.nl.

Waar kan ik terecht voor meer informatie?

Neem gerust contact met ons op als u zorgen of vragen heeft, of behoefte aan meer informatie. U bent op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur ook van harte welkom op ons kantoor aan de Eekbrouwersweg 8 in 's-Hertogenbosch. Onze collega's van de klantenservice zijn aanwezig en proberen u zo goed mogelijk te helpen.

Voor meer informatie kunt u ook terecht op deze websites:

  • Op de website haveibeenpwnd.com kunt u controleren of en zo ja waar en wanneer uw e-mailadres of telefoonnummer bij een datalek openbaar zijn geworden. U ziet dan meteen welke gegevens nog meer van u zijn gelekt en bij welk bedrijf. Het is verstandig om op die websites je inloggegevens te veranderen. Haveibeenpwned.com wordt door fraudebestrijders beschouwd als een veilige website. Ook de Fraudehelpdesk adviseert deze website.
  • Op fraudehelpdesk.nl vindt u nog meer tips over hoe u kunt voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van uw gegevens.
  • Op rvig.nl kunt u identiteitsfraude melden en ondersteuning krijgen.