Tips bij storingen
Storingen aan de cv-ketel of problemen met elektriciteit komen regelmatig voor. Vaak zijn de problemen eenvoudig op te lossen, en is het niet nodig om een monteur te laten komen. Wij geven u graag wat tips. Dat scheelt kosten!
Stroomstoring
Controleer bij een stroomstoring altijd eerst zelf een aantal punten, voordat u contact opneemt met Zayaz. Vaak kunt u het probleem zelf oplossen. Dat scheelt de kosten van een elektricien.
Stap 1: controleer of uw buren wél stroom hebben!
Hebben de buren ook geen stroom?
Dan is er waarschijnlijk een netstoring. Zulke storingen kan Zayaz niet verhelpen. Neem in dit geval contact op met het nationale storingsnummer: 0800-9009 (gratis, 24 uur per dag bereikbaar).
Hebben de buren wél stroom?
Dan is er een storing in uw eigen woning. Voer in dat geval de stekkerproef uit. Hiermee kunt u achterhalen welk apparaat de storing veroorzaakt.
Stap 2: doe de stekkerproef!
- Schakel alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast uit. Of verwijder de zekeringen van de groepen.
- Haal alle stekkers uit de stopcontacten en zet de lampen uit. Vergeet hierbij de tuin en berging niet!
- Schakel de groepen en de aardlekschakelaar opnieuw in.
- Plaats één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zet uw apparaten en lampen één voor één aan en wacht tot ze het doen.
- Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat u de stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan veroorzaakt dit apparaat waarschijnlijk kortsluiting. Vervang of repareer dit apparaat.
- Geeft geen enkel apparaat een probleem, maar blijft u wel problemen houden? Dan is er waarschijnlijk iets mis met de elektra-installatie. Meld dit bij ons via een reparatieverzoek. Let op: schakelt u onze monteur in en blijkt het toch om kortsluiting in een apparaat te gaan? Dan zijn de kosten voor de reparatie voor uw eigen rekening.
Storing cv-ketel
Het is erg vervelend als uw verwarming het niet meer doet. Gelukkig kunt u een paar veelvoorkomende problemen eenvoudig zelf oplossen.
Stap 1: controleer of er genoeg water in uw installatie zit
Kijk op de waterdrukmeter. Staat de wijzer niet tussen 1 en 2? Dan zit er te weinig water in uw installatie. U kunt dit zelf bijvullen:
- Schakel de pomp uit door de stekker uit het stopcontact te halen.
- Laat de slang goed vollopen en sluit deze vervolgens aan op de installatie. Als u de slang eerst goed vol laat lopen, voorkomt u dat er lucht in de installatie komt.
- Schakel de pomp weer in door de stekker in het stopcontact te doen.
Stap 2: ontlucht de verwarming
Tikt uw verwarming een beetje? Of werkt de ketel nog steeds niet na het bijvullen? Er kan lucht in de installatie zitten. Dit kunt u doen:
- Zet alle radiatoren open. Controleer of de pomp is ingeschakeld.
- Wacht tot de installatie op temperatuur is.
- Schakel dan de thermostaat terug en zet de pomp uit.
- Wacht 15 minuten.
- Draai de luchtkraantjes op de radiatoren open.
- Controleer de druk en vul zo nodig water bij.
- Herhaal deze stappen een paar keer.
- Schakel de pomp weer in.
Stap 3: stel de waakvlam bij
Is de waakvlam uit? Ontsteek dan de waakvlambrander. Draai daarna de knop terug totdat het teken van de grote vlam tegenover het vaste merkteken staat.
Let op: niet iedere installatie heeft een druk- of draaiknop!